Tel. +48 788 566 521  I  Kamil Maciaszek  I  kml.maciaszek@gmail.com

  • Facebook Social Ikona

Projekt GratoSfera zakłada wprowadzenie swobodnej zabawy do szkół podstawowych, czyli zabawy, która stanowi fundament zdrowia psychicznego dzieci.

Aktualnie spora część dzieci nie ma czasu na zabawę, a gdy już jednak trochę czasu się znajdzie - nie wiedzą jak się bawić. Myślę, że najwyższa pora to zmienić.

Naszym głównym celem jest zmiana myślenia o zabawie - zarówno wśród nauczycieli, jak i rodziców. Badania naukowe pokazują, iż dzięki swobodnej zabawie dzięci łatwiej wracają do nauki, poprawia się ich sprawność fizyczna oraz nabywają kompetencje społeczne (Russel, 2011). Inne przykłady pozytywnego wpływu swobodnej zabawy to rozwój funkcji kognitywnych (m.in uwagi, koncentracji, myślenia dywergencyjnego)(Wood, 2005) oraz znaczny wzrost kompetencji lingwistycznych i zdolności adaptacyjnych (Baines, 2011).

Projekt o nazwie GratoSfera powstał na bazie projektu grantowego CAPS (Children Access to Play in School),w porozumieniu z brytyjską organizacją OPAL (Outdoor Play and Learning) - pionierem w dziedzinie swobodnej zabawy oraz przy współpracy z partnerami z 5 krajów Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+. W Gdańsku projekt realizowany jest przy wsparciu Wydziału Rozwoju Społecznego oraz Klubu Sportowego Gedania 1922. Pierwsza w Polsce GratoSfera powstała na terenie Klubu Sportowego Gedania 1922, gdzie mieszczą się również dwie placówki edukacyjne - alternatywna szkoła creoGedania i Przedszkole Gedania 1922

 

 

 


Graty służące kreatywności i zabawie


Projekt zakłada stworzenie w szkołach miejsc (GratoSfer), służących aktywności dzieci. GratoSfera składa się z kontenera morskiego - magazynu zawierającego tzw. „graty”(ang. „loose parts”), czyli elementy służące zabawie, takie jak plastikowe rury i pudła, drewniane skrzynie, beczki, drewniane szpule, opony, siatki, tkaniny. W wyznaczonym czasie w ciągu dnia, trwającym około godziny, oddają się swobodnej zabawie z użyciem „gratów” oraz własnej, nieograniczonej wyobraźni. Rola dorosłego ograniczona jest w czasie zabawy do minimum i sprowadza się do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa oraz organizacji przestrzeni

Oto dziewięć gdańskich szkół podstawowych, w których projekt niebawem się rozpocznie:

  • SP 5, Zaspa Rozstaje

  • SP 8, Chełm

  • SP 39, Wrzeszcz Górny

  • SP 60, Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia

  • SP 62, Krakowiec-Górki Zachodnie

  • SP 89, Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia

  • SP 92, Zaspa Młyniec

  • SPS 26, Śródmieście

  • SP 28, Wyspa Sobieszewska

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now