Serce GratoSfery bije w Gdańsku!

Jak to się zaczęło?

Pomysł na GratoSferę narodził się na terenie Przedszkola Gedania 1922 i alternatywnej CreoGedania, gdzie realizowano projekt Erasmus+ (CAPS). Po wielu latach prób, błędów i eksperymentów w 2019 r. stworzyliśmy pierwszą w Polsce GratoSferę.

 

Szybko okazało się, że zabawę gratami pokochały nie tylko dzieci, ale też i nauczyciele, pedagodzy i rodzice. Wszyscy odczuliśmy pozytywne efekty GratoSfery, a dzięki współpracy naszej fundacji z Wydziałem Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku nowe miejsca do zabawy zaczęły gęsto pokrywać Gdańsk.

0

uczestników
GratoSfery

średnia liczba dzieci tygodniowo z dostępem do zabawy w szkołach 

0

godzina
dziennie

to absolutne minimum codziennie aby zdobyć kompetencje przyszłości 

Gratosfera
w Gdańsku

GratoSfery nie byłoby bez wsparcia Miasta Gdańsk, dzięki któremu od 2019 r. działamy łącznie w 30 szkołach. Projekt powstał dzięki zaangażowaniu Klubu Sportowego Gedania 1922 oraz Wydziału Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

-- 2018

/00 – 1

w przedszkolu Gedania 1922 i alternatywnej CreoGedanii powstaje pierwsza GratoSfera w Polsce

-- 2019

/00 – 2

rozpoczęcie pierwszej rekrutacji szkół do projektu GratoSfera.

/00 – 3

rozpoczęcie współpracy Wydziałem Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku

-- 2020

/00 – 4

rozpoczynamy badania nad wpływem swobodnej zabawy na dzieci.

/00 – 5

GratoSfera działa już w XX szkołach w Gdańsku.

/00 – 6

pandemia krzyżuje plany jednak my się nie poddajemy!
-- 2021

/00 – 7

wracamy silniejsi – rozpoczynamy 2. rekrutację do GratoSfery w Gdańsku – do projektu dołącza 11 kolejnych, samorządowych szkół podstawowych.

/00 – 8

prowadzimy pierwszą ewaluację działań na gdańskich GratoSferach – wspierają nas naukowcy z Uniwersytetu Gdańskiego oraz Wydział Rozwoju Społecznego UM w Gdańsku.

-- 2022

/00 – 6

na terenie Gdańska działa łącznie 30 GratoSfer.

/00 – 8

rekrutacja do 3. etapu GratoSfery w Gdańsku – 9 szkół deklaruję gotowość dołączenia do projektu. Docelowo GratoSfery mają znaleźć się w min. 50% gdańskich, samorządowych szkół podstawowych. 

Poznaj opinie naszych Playliderów.

Monika Chabior

Zastępczyni Prezydenta ds. rozwoju społecznego i równego traktowania, Urząd Miejski w Gdańsku

Obserwacja dzieci podczas swobodnej aktywności pokazuje, jak bardzo taki rodzaj zabawy jest potrzebny, jaką ogromną energię i niezwykłą kreatywność wyzwalają w dzieciach „graty”, rzeczy już niepotrzebne, zużyte, które w świecie dorosłych spełniły swoje zadanie. Nie trzeba wydawać pieniędzy na kolejne przedmioty, wyobraźnia uruchamia się nie z nadmiaru, ale z niedoboru właśnie. Ponadto, dzieci podczas zabawy trenują bycie razem.

Mówią też o swoich potrzebach. Czasem trudno im je zwerbalizować, a w zabawie, dzięki kontaktowi z rówieśnikiem, bezpiecznej i kreatywnej przestrzeni, to się ujawnia. Chciałabym, aby GratoSfera była przy każdej szkole jako miejsce zabawy, ale też twórczego uczenia się.

Kreatywność i zaangażowanie w Gratosferę
0%

Aleksandra Kulik

Starszy inspektor, Wydział Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, koordynator Projektu GratoSfera po stronie UM Gdańsk.

Swobodna zabawa to moment wolności dla dzieci, przestrzeń do rozwijania własnej kreatywności, otworzenia się na sygnały z wnętrza i zachęty płynące z otoczenia, w szczególności z natury. Taka zabawa daje możliwość odnalezienia głębokiej więzi z naturą i własnym wnętrzem. Ten proces powinien pozostać niezakłócony przez dorosłych i takim staramy się go zachować w gdańskich szkołach.

Kreatywność i zaangażowanie w Gratosferę
0%

Grzegorz Kryger

Zastępca Dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego ds. edukacji – Urząd Miejski w Gdańsku 

GratoSfera jest projektem, umożliwiającym skupienie się na swobodnej, niczym nieskrępowanej zabawie, wspierającej rozwój wyobraźni wśród najmłodszych gdańszczan, uczniów gdańskich szkół. Tworzymy przyjazną przestrzeń edukacyjną do rozwoju kompetencji społecznych, kształtujących się w kontakcie z rówieśnikami (np. współpracy w grupie, liderowania, komunikacji, zaufania, podejmowania ryzyka, radzenia sobie z niepowodzeniem, pewności siebie). Poprzez swobodną zabawę zwiększamy poziom aktywności fizycznej dzieci w trakcie pobytu w szkole, wspierając ich rozwój motoryczny. Wszystkie te elementy sprawią – mamy nadzieję – że najmłodsi uczniowie z Gdańska będą w szkole szczęśliwi

Kreatywność i zaangażowanie w Gratosferę
0%

To jak bawimy się razem?

Podaruj dzieciom zabawę bez technologii

This website stores cookies on your computer. Cookies Policy